teamLab: Sanat ile Fiziksel Mekânın Arasında (05.03.2016–21.08.2016)

05.03.2016–21.08.2016
KÜRATÖR: CHARLES MEREWETHER

Sanat ile Fiziksel Mekânın Arasında

Batı modernizmi öncesinde, dünyayı resmetmenin, başka biçimlerde temsilinin pek de batılı olmayan yolları vardı. Japon tarihçiler, Japonların dünyayı farklı bir şekilde deneyimlediği, gördüğü ve anladığı bir dönem olarak 12. yüzyıla işaret eder. Batı ve onun resimsel geleneklerinden farklı olarak bir perspektif kuralı, bir geometriye dayanarak alınan bir odak noktası ya da dünyanın nesneleştirilmesi gibi bir bakış söz konusu değildi. Mekân katmanlı bir yapıya sahipti ve göz yatay düzlemde hareket ediyordu; işin görüldüğü bir bakış noktası yoktu. Bu da yapıtın izlenmesini etkileşimli bir süreç haline getiriyordu; izleyici adeta yapıtı yaratma işine dahil oluyordu. Japonlar öznel ve nesnel olanı bulanıklaştırmış ve resmi içeriden görselleştirmişti. Bu tür bir resim izleme veya yapma biçimi Japon çağdaş sanat kolektifi teamLab’in çalışmalarının temelini oluşturuyor. teamLab, günümüz bilgi dünyasında insan davranışlarını inceledikten sonra, izleyicinin müzenin fiziki mekânının içine dalıp aslında sarmal bir yapıdaki üç boyutlu bir mekânın içinde kendilerini kaybedebilecekleri bir dünya yaratmış. teamLab’in kurucusu Toshiyuki Inoko bu konunda şöyle diyor: “Günümüz Tokyo’su insanların yarattığı bir gerçek ve gerçek olmayan dünyalar karmaşası; tıpkı manga, animasyon, oyunlar ve internetin kurgu dünyaları gibi... Görüldüğü üzere Japonların her zaman kurgu ve gerçek dünyaları birbiriyle karıştırma becerisi olmuştur. İnternetin ortaya çıkışıyla birlikte insanların kendilerini yeniden tahayyül edebilme yolları inanılmaz bir şekilde çeşitlenmiş ve bu Tokyo’nun sokaklarına yayılarak yeni bir gerçekliği ortaya çıkarmıştır.”Inoko’nun bazı sanat formlarının yarattığı kurgu dünya ile temelde etkileşimli olan bir dijital sanat yapıtı arasındaki farka çektiği dikkati hesaba katarsak, teamLab’inamacı belirginleşiyor: gerçekle ilişkimizi derinleştirmek. Borusan Contemporary’de görülebilecek olan Sınırların Ötesindeki Kelebeklerin Kanat Çırpışı’nda da görüldüğü üzere sanat yapıtının geleneksel sınırları ortadan kalkıyor. Kelebekler projeksiyonun yansıdığı duvarda ortaya çıkıp duvardan monitörlerin içine uçmaya başlıyor. Monitör ve projeksiyonun yansıdığı duvar arasında ileri geri uçarken bir teknolojiden diğerine geçiş son derece mükemmel bir şekilde gerçekleşiyor. Bu bize, Andre Malraux’nün elli yıl önce geleceğin müzesinin “duvarsız bir müze” olacağı yönündeki isabetli tesbitini hatırlatıyor. Yerleştirmenin ve bu yazının adından da anlayacağınız gibi, teamLab izleyicinin sanat yapıtının mekânı ile fiziki mekân arasında gidip geleceği bir deneyim sunuyor.

CHARLES MEREWETHER

Sanatçı Başvuru Formu

Sanatçı başvurusu için biyografinizi, son dönem çalışmalarınızın görsellerini ve açıklamalarını içeren portfolyonuzu sisteme yükleyerek bize iletebilirsiniz. Video çalışmalar için bize link iletebilir ya da izleme kopyalarını artnivo.com project space adresine USB ya da DVD içinde postalayabilirsiniz. USB ve DVD’ler adresinize geri gönderilmeyecektir, dolayısıyla orijinal eseri değil, izleme kopyalarını gönderiniz. Sanatçının verdiği e-posta adresi üzerinden iletişime geçilerek, başvurulara bir ay içinde yanıt verilecektir
artnivo.com project space
Sadi Konuralp Cad. Nejat Eczacıbaşı Binası No:5B 34433 Şişhane /İstanbul

Ad Soyad Telefon
Mail Portfolyo
Dosya Ekle